Наукова лабораторія в селі: як школярі на Одещині оживляють роботів
Облаштувати сучасну наукову лабораторію у сільській школі — цілком реальний виклик. Це доводить історія опорної школи в Шабо Одеської області. Один з кабінетів у ній перетворили на простір із сучасною технікою: 3D-принтером, наборами роботизованих конструкторів, власною метеостанцією, інтерактивною панеллю, цифровими мікроскопами та ін.
Укомплектувати STEM-лабораторію сільський навчальний заклад зміг завдяки перемозі у конкурсі «Назад у майбутнє: моя школа у 2033 році». Його організували швейцарсько-українська Програма EGAP, що виконується Фондом Східна Європа, та IT-компанія «EPAM Ukraine».
Неочікувані масштаби STEM-лабораторії
Колектив зізнається, що з грантовою допомогою досі не мав справи. Але й страху не було, адже нічим не ризикували.
Конкурс проходив у травні-червні 2023 року. Як розповіла заступниця директора з виховної роботи Олександра Кахчі, попри завершення навчального року охочих потрапити в команду було багато. І додає: «Успіх насамперед у нашій згуртованості й у креативі. Однією з умов конкурсу було те, що обов’язково мають долучитись і вчителі, й діти, і батьки. Ми зібрали творчу команду, тому і вдалось створити відео, яке змогло здобути перемогу».
«На конкурс ми подавали заявку в середині червня. А про перемогу випадково дізналися 1 вересня у другій половині дня. День знань і так для вчителів та дітей велике свято, а тут ще й грант! Звісно, це була величезна радість для нас. Правду кажучи, ми ще не розуміли масштабів, що на нас чекають. Говорили, що це STEM-лабораторія, буде обладнання. Але ми не розуміли, що це буде настільки круто, що буде так багато всього. Що це велика лабораторія, яка так чітко працюватиме», — ділиться пані Олександра.
За роботою STEM-лабораторії у школі в Шабо стоїть очне та онлайн-навчання вчителів, яке розпочалось у жовтні й триває досі. У Житомирі вчилися працювати з 3D-принтером та датчиками, в Києві — створювати роботів на основі LEGO. Пізніше були офлайн-заняття на базі Одеської області, до нього залучали школярів. Учителі також вивчали мову програмування С++, працювали з кодом за допомогою ChatGPT. Педагоги зізнаються: було непросто, але цікаво. Раніше вони ніколи не бачили 3D-принтера і не розуміли, як він працює. І додають: вивчення основ С++ давалось найважче. Передати ці знання дітям — теж завдання не з легких.
Знання учні отримують не лише на гуртках, а й під час уроків біології, географії, фізики, екології. На них використовують метеостанцію та різноманітні датчики, щоб вивчати погоду в реальному часі: температуру повітря, вологість, атмосферний тиск, швидкість та напрямок вітру. Вона підключена до інтернету, показники приходять одразу в електронному режимі.
Школярі також працюють з датчиками магнітного поля, струму, напруги, руху, вуглекислого газу, ультрафіолету, визначення пульсу, рівня кислотності (pH) та електричних активностей серця (ЕКГ).
Коли концепція стає реальністю
Радість перемоги — й одразу ж питання: а де розмістити STEM-лабораторію? Вирішили переобладнали кабінет зарубіжної літератури. Довелося зробити в ньому ремонт у дуже стислі терміни. 1 вересня 2023 року дізнались про перемогу, а буквально за кілька тижнів почало надходити обладнання.
Допомогли з ремонтом у кабінеті під STEM-лабораторію й керівництво Шабівської громади, і сама громада. Перед Новим роком відбулося відкриття. Сьогодні це окреме приміщення, в якому діти реалізовують свої проєкти.
«Нам дуже подобається Arduino (комплекс для створення електронних пристроїв власноруч). Ми навчаємось основ програмування, електроніки, механіки та робототехніки через практичний досвід. Експериментуємо. Звісно, не обходиться без труднощів. Але так ми вчимось аналізувати та працювати в команді, обмінюємось творчими ідеями, — ділиться враженнями 11-класник Олександр.
Учням 5-9 класів більше подобається працювати з LEGO-конструкторами, каже вчителька біології та екології, заступниця директора з навчальної роботи Євгенія Драганова. І, звісно, всі з цікавістю спостерігають за роботою 3D-принтера: «Коли ми запустили 3D-принтер і роздрукували першу деталь (дракона як символа 2024 року), це викликало стільки емоцій та ейфорії. Та з часом інтерес до нього не згасає ні у вчителів, ні в учнів. Коли ми його запускаємо, всі збираються подивитись, а що ж цього разу надрукуємо».
У школі також є інклюзивні класи. Тож у планах вчителів максимально залучити до роботи в науковій лабораторії дітей, що в них вчаться. Це допоможе розвивати критичне мислення та стимулювати уяву завдяки різноманітним проєктам, розв’язанню завдань та конструюванню.
Своєрідна терапія під час війни — так роботу в STEM-лабораторії характеризує пані Євгенія. Адже виконання будь-яких практичних завдань покращує моторику, формує когнітивні здібності, сприяє розвитку логіки.
Попереду — нові конкурси та STEM-проєкти
І учні, і вчителі мають ідеї, які надалі втілюватимуть у STEM-лабораторії. Вони вже подали заявку на Всеукраїнську виставку-конкурс науково-технічної творчості учнівської молоді «Наш пошук і творчість — тобі, Україно!».
Школярі діляться своїми проєктами у соцмережах, показують процес їхнього створення, розповідає 11-класниця Анна. Так кожен може дізнатися, що відбувається у стінах STEM-лабораторії.
Одну із розробок учні показали у березні під час загальнонаціонального онлайн-конкурсу, в якому взяли участь 11 шкіл. Команда «Стемики» створила STEM-парк за допомогою конструктора LEGO: тут і гойдалки з човниками, і карусель, і залізниця, якою їде потяг.
Вчителі переконані: 11-класники вже вклали стільки сил і часу в проєкти у STEM-лабораторії, що хтось із них 100% пов’яже своє життя з інженерією, програмуванням або природничими науками. Самі ж учні спочатку хочуть дізнатися результати Національного мультипредметного тесту. Тож поки не загадують.